صعود سراسری به قله قلوز

مورخ ٣٠ مهر ١٣٩٥

ساعت 6:15  عمو عبدالله،میثم و محمد به  استقبال همنوردان استان رفتند که ساعت 6:30 دقیقه کلیه ی تیم ها بجز شهرستان بیجار در محل حضور داشتند و تا ساعت 7:00 در میدان سریش آباد منظر تیم بیجار ماندیم با رسیدن تیم بیجار ساعت 7:45 دقیقه به اول رو ستا رسیدیم تیم قروه  جهت راهنمایی صعود سراسری تیّم های مختلفی از استان کردستان به  تعداد 276 نفر قله قلوز راهی سنگین آباد شدیم، من به همراه میثم ایرانپور، محمد سنگین آبادی با تعدادی از کوهنوردان استان کمی زود تَر حرکت کردیم تا مسیر صعود تا قله را پرچم گذاری نماییم.، سپس مابقی تیّم با جلو داری عبدالله سنگین آبادی و به همراه شاهین نادری به سمت قله حرکت کردند.

بر روی هر کدام از پرچم ها  یک پیام حفاظت از محیط زیست نوشته شده بود.

بعد از گذر از کوچه باغ های سنگین آباد، ابشار سنگین آباد و چشمه  منصور صبحانه خوردیم و دوباره به سمت قله حرکت کردیم، افراد تیم نیز در چشمه  منصور صبحانه را خورده و به سمت قله حرکت کرده بودند، هنگامی که به قله رسیدیم (ساعت 13:10) تمامی افراد از به روی یال رسیده و به سمت قله می آمدند.

از آنجایی که دسترسی به قله قلوز نیاز به دست به سنگ شدن مختصری دارد در این قسمت از کار با راهنمایی و حمایت تمامی افراد به روی قله هدایت و پس از استراحت دوباره تمامی افراد را با راهنمایی و حمایت از قله فرود آوردیم، عمو عبدالله تیم را به سمت چشمه منصور هدایت کار و ما هم در انتهای صف حرکت می کردیم، کوهنوردانی که به چشم منصور رسیده بودن نهار را صرف کرده و به سمت روستا حرکت کردند. ساعت 17 به روستا رسیدیم اما هنوز تعدادی از افراد در راه بودن که ما به قروه برگشتیم.

اعضای تیم قروه: شاهین نادری،ادیب خالدیان،میئم ایرانپور،محمد سنگین آبادی و عبدالله سنگین آبادی (سرپرست)

پ.ن:

1- اولین باری که در صعود سراسری شرکت کردم همان ابتدای کار توی ذوقم خورد! تعداد زیادی ادم وارد منطقه ای می شوند و بدون آنکه تجربه

جدیدی کسب کنند قله ها را صعود میکنند و بار ها و بار ها در همچین برنامه هایی شرکت می کنند، حجم زیادی از زباله تولید می شود، پاکوب هاگسترش پیدا میکند و بافت کوه را از بین می برد مئل همان چیزی که جمعه شاهد آن بودم مسیری که پر از گیاه بود ، بعد از فرود به شکل مزرعه گندم بعد از دور شده بود.

2- به نظر شخص بنده اگر بتوان در این برنامه ها آموزش و بالا بردن سطح اطلاعات کوهنوردان را شاخص اصلی قرار داد نه فقط صعود صرف قله توانسته ایم کار مفید تر انجام بدهیم!
به جز تعداد انگشت شماری تمامی کسانی که در این برنامه آمده بودن از دستورات سرپرست ها و راهنما ها سرپیچی میکردن، صعود دست به سنگ کوتاهی را لنگ مانده بودن!

در ادامه مطلب معرفی قله قلوز قرار دارد که منبع آن سایت قاجر می باشد.

قله های قلوز
قلوز در زبان محلی به معنی صعب العبور و دیواره سنگی است .
این کوه سه قله دارد.

قله های سه گانه قلوز( قلوز کوچک ، قلوز وسط ، قلوز بزرگ) در جنوب قروه واقع شده است. ارتفاع بلندترین قله آن (قلوز بزرگ ) 3100 متر می باشد.
روبروی سکوی دوشاخه ، دکل مخابراتی جهت تقویت امواج مخابراتی شهرستان قروه نصب شده است.
قله های قلوز از سمت جنوب مُشرف به روستاهای پیر سلیمان و امین آباد است.
از سمت غرب به روستاهای قلعه و سرتیپ آباد وهمچنین قله «زرده چرمو» با ارتفاع 3000متر در سرتیپ آباد می باشد.
 از سمت شرق مُشرف به روستای سرقل – میهم علیا ومیهم سفلی می باشد.
مسیر صعود به قله اصلی قلوز
ابتدا از قروه به سمت روستای قلعه که در 2 کیلومتری و سپس به روستای سنگین آباد که در8 کیلومتری و جنوب قروه واقع شده می توان حرکت کرد.
 پس از گذشتن از آبشار سنگین آباد که در 1 کیلومتری روستا قرار دارد، وارد دره ای می شویم و از سمت چپ آن به حرکت می کنیم در سمت بالای دره چشمه ای وجود دارد به نام کانی کوچکینه(سنگی که از آن آب بیرون می آید) که آب گوارایی دارد. در ادامه مسیر به چمنزاری  می رسیم که چشمه آن  در تمام فصول آب دارد و بالاتر از آن آخرین چشمه قرار دارد که فقط در فصل بهار آب دارد اما در سایر فصول باید از چشمه واقع در چمن آب برداشت.
مسیرقلوز وسطی: از آبشار سنگین آباد به سمت راست می رویم در طول مسیر دو چشمه وجود دارد یکی کانی پرویز و دومی چشمه ای که روبروی دکل مخابراتی و داخل چمنزار است.
مسیر قلوز کوچک:  از سمت راست مسیر آبشار سنگین آباد می توان به قله قلوز کوچک رسید.

قله های قلوز جزو اراضی مرتعی روستای سنگین آباد می باشد و دارای  پوشش گیاهی مناسب و مراتع بکری است.
 نمونه پوشش گیاهی آن: گون- آویشن- کاکوتی- کَما- توتیا می باشد. همچنین زیستگاه حیواناتی مانند خرگوش، بُزکوهی، کل، گرگ،جغد، روباه و شغال است.

اولین صعود زمستانه گروه قاجر به قله قلوز(1354)

روابط عمومی گروه کوهنوردی قاجر قروه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
در اینجا در مورد فعالیت کوهنوردی خود می نویسم.